چگونه به راحتی به انگلیسی صحبت کنیم؟

چگونه به راحتی به انگلیسی صحبت کنیم؟

فهرست مطالب

از بین مهارت‌های چهارگانه زبان انگلیسی، مکالمه تنها مهارتی است که بهبود آن محدود به مطالعه و تمرین نمی‌شود؛ بلکه در بیشتر موارد دلایل روان‌شناسی و شناختی دارد. یعنی برای توسعه این مهارت باید یک‌قدم به عقب برداریم و نگاهی به خودمان بیندازیم؛ بیشتروقت‌ها، جواب همان‌جا است. صحبت به زبان انگلیسی یکی از خان‌های بزرگ سفر یادگیری زبان شما خواهد بود؛ پس بگذارید چند تقلب کوتاه بهتان برسانم!

علت عدم توانایی مکالمه انگلیسی با دانش زبانی

اگر در حال خواندن این مقاله هستید، به‌احتمال زیاد در زمینه‌های گرامرهای زبان انگلیسی، لغات، خواندن، نوشتن و مهارت‌های شنیداری نمره‌های بالایی گرفته‌اید؛ اما نمی‌توانید از این دانش زبانی در مکالمه بهره ببرید:

  • شما می‌دانید فرد موردنظر مذکر است، اما ضمیر she از دهانتان می‌پرد.
  • شما تلفظ درست کلمه congratulations را می‌دانید، اما زمان استفاده از آن من‌ومن می‌کنید.
  • شما تفاوت بین look up و Find را به‌خوبی می‌دانید، اما در میانه مکالمه آن‌ها را در جای نامناسب به کار می‌برید.

جدا از گرفتن یک نمره بد، نتیجه مسائلی ازاین‌دست بروز احساساتی مانند عصبانیت، ناامیدی، خجالت و انزوای زبان‌آموز خواهد بود. بیشتر شما خودتان را سرزنش می‌کنید و می‌پرسیدآخر مشکل من در صحبت به زبان انگلیسی چیست؟

علت عدم توانایی مکالمه انگلیسی با دانش زبانی

تمرین کم در یادگیری مکالمه انگلیسی

تمرین مکرر منجر به تثبیت یادگیری (Consolidation of Learning) می‌شود. در این فرایند، اطلاعات یاد گرفته شده کم‌کم از حافظه کوتاه‌مدت به حافظه بلندمدت منتقل شده و به طور دائمی در مغز شما ثبت می‌شوند.
تمرین و تکرار برای مغز، مانند وزنه زدن برای تقویت عضله بازو است و می‌تواند ساختار فیزیکی مغز شما را تغییر دهد. این تغییر فیزیکی و فرایند تثبیت، امکان استفاده از این اطلاعات به‌صورت ناخودآگاه را برای زبان‌آموز فراهم می‌کنند ممکن است پیش خودتان بگویید تاثیر یادگیری زبان جدید بر مغز چیست؟ در قسمت مقالات سایت خودآموز درباره این موضوع به طور کامل توضیح داده‌ایم.
به‌عنوان‌مثال، زمانی که صرف فعل‌های انگلیسی را یاد گرفته باشید، دیگر برای استفاده از فرم‌های مختلف فعل Be فکر نمی‌کنید. در این حالت شکل درست آن به ذهنتان می‌آید، حتی اگر نتوانید دلیل درست بودن آن را توضیح دهید. در این مرحله، زبان انگلیسی جایگاهی مشابه زبان مادری در مغز شما پیدا کرده است که یادگیری عمیق را نشان می‌دهد.
فرایند تکرار و تمرین و تثبیت یادگیری در زمینه مکالمه نیز مشابه سایر مهارت‌ها است و مطمئنم شما هم این را می‌دانید؛ اما سوال اصلی اینجاست که چرا در زمینه صحبت به زبان انگلیسی، از تمرین طفره می‌روید؟

چرا برای مکالمه انگلیسی تمرین نمیکنم؟

باتوجه‌به اینکه مشکل مکالمه مسئله بسیار رایجی بین زبان‌آموزان است، تحقیقات زیادی در این زمینه صورت‌گرفته است. زبان‌آموزان مورد بررسی در این تحقیقات در تمام زمینه‌ها نمره بالایی داشتند، به جز مکالمه. نتیجه همه این تحقیقات تقریبا مشابه هستند:
یافته‌ها نشان داد که 42 درصد از زبان‌آموزان مهارت مکالمه قابل‌قبول و نسبتا خوبی داشتند، اما 58 درصد آن‍ها از تولید جمله‌های شفاهی ساده و ادامه‌دادن یک مکالمه کوتاه ناتوان بودند؛ یعنی در زمینه صحبت به زبان انگلیسی، هیچ‌کدام در سطح عالی قرار نمی‌گرفتند. باتوجه‌به داده‌های جمع‌آوری‌شده، بیشتر مشکلات گفتاری این زبان‌آموزان در 3 دسته زیر طبقه‌بندی شد:

1. مشکلات شناختی؛ مانند:

  •  اضطراب
  • عدم اعتمادبه‌نفس
  • کمال‌گرایی
  • ترس از اشتباه و انتقاد

 2.مشکلات اجتماعی؛ مانند:

  •   پیدانکردن فضاهای مناسب تقویت مهارت اسپیکینگ

3.مشکلات زبانی؛ مانند:

  • تسلط ناکافی بر گرامر
  • دایره لغات محدود

همان‌طور که می‌بینید، لیست مشکلات شناختی از همه پروپیمان‌تر است! بنابراین بین مشکلات شناختی و صحبت به زبان انگلیسی ارتباط معنا‌داری وجود دارد. اگر از نظر اجتماعی و دانش زبانی مشکلی ندارید، باید به خودآگاهی، خودشناسی و رفع مشکلاتی از قبیل کمال‎گرایی و اضطراب بپردازید.

راهکار‌هایی برای تقویت مکالمه زبان

راهکار‌هایی برای تقویت مکالمه زبان

برخلاف تصور عموم، تقویت مهارت مکالمه کار سخت و نشدنی نیست؛ اما از آن کارهایی است که قدم اولش را سخت برمی‌داریم. روان و با اعتمادبه‌نفس صحبت‌کردن هدفی دست‌یافتی است؛ اما برای محقق‌شدن آن باید حسابی زحمت بکشید و یک تغییر اساسی در سبک زندگی، احساسات و سبک مطالعه خود ایجاد کنید. در ادامه، به راهکارهایی برای صحبت به زبان انگلیسی اشاره می‌کنیم:

دانش‌آموز بودن را کنار بگذارید!

خودتان را به چشم کسی ببینید که انگلیسی حرف می‌زند، نه دانش‌آموزی که در حال درس پس‌دادن است. اجازه دهید بار استرس درس و موقعیت امتحان از شما دور شود تا ذهنتان آزادانه به دنبال عبارت‌ها و کلمات مناسب بگردد.

تمرین تنها راه روان‌شدن در مکالمه انگلیسی است؛ اما این‌همه مقاومت در برابر صحبت به زبان انگلیسی کارتان را سخت می‌کند. شما باید بپذیرید که صحبت به این زبان چیزی فراتر از یک مهارت زبانی در نظر گرفته می‌شود و در واقع یک مرحله از زندگی است؛ جایی که شما مجبورید برای پیشرفت، از فضای امن خود خارج شوید.

حرفتان را از قبل آماده کنید!

قبل از حضور در کلاس، زمان بگذارید و تمام گفت‌وگوها و پرسش‌وپاسخ‌های احتمالی را بررسی و در خلوت خود تمرین کنید. در این صورت، سر کلاس با اعتمادبه‌نفس بیشتری صحبت می‌کنید و کم‌کم، به ابراز وجود در کلاس عادت خواهید کرد.
خود را در انگلیسی غرق کنید!
شنیده‌اید می‌گویند تا در محیط قرار نگیرید، مهارت مکالمه پیشرفت نمی‌کند؟ این حرف تا حدی درست است؛ بنابراین شما باید برای خود یک محیط مصنوعی ایجاد کنید که در آن، دائما در معرض زبان باشید:

  •  با اعضای خانواده، دوستان و حتی خودتان انگلیسی صحبت کنید (حتی شده دست‌وپاشکسته!).
  • موزیک، پادکست و یادگیری لغات انگلیسی با فیلم و سریال را در برنامه روزانه خود بگنجانید.
  • متون انگلیسی را با صدای بلند بخوانید.

از اشتباه‌کردن نترسید!

اگر کمی اهل فضای مجازی باشید، حتما انگلیسی صحبت‌کردن انگلیسی‌زبان‌ها و مهاجران را دیده‌اید. صادقانه به این سوالات پاسخ بدهید:

  • چند نفر از آن‌ها موقع صحبت به زبان انگلیسی گرامر را رعایت می‌کنند؟
  • تلفظ کدامشان بی‌نقص و بدون لهجه است؟
  • چند نفر از عبارات رسمی مانند may I استفاده می‌کنند؟

درسی که شما به‌صورت آکادمیک یاد می‌گیرید در گفت‌وگوهای روزمره کاربرد نخواهد داشت. زمان صحبت‌کردن، مغز خود را درگیر استفاده از گرامرهای پیچیده، کلمات سنگین و اصرار بر تلفظ دقیق th نکنید! از اشتباه‌کردن نترسید و هر جور شده حرفتان را بزنید! نگران اشتباه یاد گرفتن هم نباشید، تمام این ایرادات با تمرین و در گذر زمان برطرف خواهند شد. یادتان باشد اشتباه حرف‌زدن، بهتر از ساکت ماندن و تمرین‌نکردن است، در یکی از مقالات هم درباره اشتباهات رایج گرامری به طور کامل هم توضیح داده‌ایم.

بهترین روش تقویت مکالمه انگلیسی کدام است؟

بهترین روش تقویت مکالمه انگلیسی کدام است؟

روش‌هایی که در بخش قبل بررسی شدند، اصطلاحا روش‌های خانگی هستند؛ یعنی روش‌هایی که خودتان از پس انجام آن‌ها برخواهید آمد. اما گاهی وقت‌ها، مشکلات یادگیری ما اوج بیشتری می‌گیرند و حل آن‌ها از توان ما خارج می‌شود. در این شرایط، باید به یک معلم یا یک مشاور آموزش زبان انگلیسی مراجعه کنیم و از ایشان کمک بخواهیم.
باتوجه‌به این مسئله و بنا به باور بسیاری از صاحب‌نامان این حوزه، بهترین روش تقویت مکالمه انگلیسی، شرکت در دوره‌های آموزش زبان انگلیسی است. فرقی نمی‌کند کلاس آنلاین باشد یا حضوری، خصوصی باشد یا عمومی؛ مهم این است که شما با شرکت در این دوره‌ها در ارتباط و تعامل منطقی با معلم و سایر زبان‌آموزان هم سطح خود قرار می‌گیرید و فرصتی برای بروز قابلیت‌ها و دریافت بازخورد پیدا می‌کنید.

از کدام دوره‌ها استفاده کنم؟

یکی از بهترین موسسه‌هایی که در زمینه برگزاری پکیج زبان انگلیسی، دوره‌های مخصوص صحبت به زبان انگلیسی و برگزاری تورهای زبان انگلیسی فعالیت می‌کند، موسسه سفیرمال است. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت این موسسه از امکانات ارائه شده توسط این تیم خوش‌فکر استفاده کنید و مهارت‌های خود را بهبود ببخشید. تیم سفیر مال دارای گروهی از مشاوران و کارشناسان خبره حوزه آموزش زبان انگلیسی است که در ساعات اعلام شده، آماده ارائه مشاوره تخصصی به شما خواهند بود.
جمع‌بندی
مشکل صحبت به زبان انگلیسی بسیار شایع است؛ بنابراین، اگر مهارت‌های مکالمه شما نیاز به تقویت بیشتر دارند، ناامید یا عصبانی نشوید. به‌خاطر داشته باشید در سفر یادگیری زبان انگلیسی، چالش‌ها “مانع” نیستند؛ بلکه پله‌هایی برای بالارفتن و قله‌هایی برای فتح‌کردن هستند. از تلاش و به‌کارگرفتن راهکارهای معرفی شده نترسید، خجالت نکشید و این گفته J.R.R. Tolkien را آویزه گوشتان کنید:
“”Little by little, one travels far..

درخواست مشاوره رایگان

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.