تکنیک‌ حفظ لغات انگلیسی

بهترین تکنیک های حفظ لغات انگلیسی با 10 روش (کاملا کاربردی)

فهرست مطالب

در سنین کم، سال‌ها به کلاس زبان رفته‌اید؛ اما احتمالا بخش زیادی از لغاتی که بلد بوده‌اید را به خاطر ندارید. وقتی با یک متن انگلیسی مواجه می‌شوید، نمی‌توانید آن را به‌خوبی درک کنید؛ چون معنی بسیاری از لغات را نمی‌دانید. دوستتان با شما به انگلیسی صحبت می‌کند اما مجبورید از او بخواهید که جملاتش را مجدد تکرار کند؛ چون لغات زیادی را بلد نیستید. این‌ها فقط مشکلات شما نیست. بسیاری از زبان‌آموزان با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. ناامید نشوید و فراموش نکنید که همیشه راهی وجود خواهد داشت! در ادامه این مطلب، ما درباره تکنیک حفظ لغات انگلیسی به شما توضیح خواهیم داد.

چطور لغات انگلیسی را حفظ کنیم؟

مجبوریم با شما صادق باشیم! با خواندن لغات و چندبار تکرار کردن آن‌ها در همان لحظه، هرگز آن را حفظ نخواهید شد. می‌پرسید: «پس چه کار کنم؟». در ادامه به شما خواهیم گفت.

  • یک دفترچه تهیه کنید و لغات جدید را در آن یادداشت کنید. بهتر است که دفترچه‌تان را همیشه همراه خود داشته باشید.
  • لغات را باید در بازه‌های زمانی مختلفی مرور کنید. بهترین حالت مرور کردن، به‌ترتیب پس از 24 ساعت، پس از یک هفته و پس از یک ماه است. بعضی از بهترین اپلیکیشن یادگیری لغات انگلیسی هم، چنین یادآورهایی دارند.
  • بخوان، بخوان و بخوان! هرچه بیشتر یک کلمه را ببینید و بخوانید، راحت‌تر آن را حفظ خواهید کرد. به تعداد دفعاتی که در سطرهای بالا گفتیم اکتفا نکنید و اگر لغتی را بلد نیستید مدام آن را بخوانید.
  • یکی از مراحل بهترین تکنیک حفظ لغات انگلیسی این است که حداقل 10 بار از یک لغت استفاده کنید. در حقیقت تا زمانی که 10 بار از آن استفاده نکرده‌اید، امیدی به حفظ شدن آن نداشته باشید.
  • از بازی‌های آموزشی استفاده کنید. روش‌های سرگرم‌کننده همیشه گزینه خوبی هستند.
  • فلش‌کارت کلمات بسازید. فلش‌کارت‌ها کمک می‌کنند تا حتی در شلوغی اتوبوس هم لغات جدید را مرور کنید.
  • به یکی از دوستان خود که علاقه‌مند به یادگیری زبان است، پیشنهاد دهید که با هم زبان بخوانید. درس خواندن دو نفره سرگرم‌کننده و اثربخش است.
  • احتمالا شما هم در قفسه کتاب‌هایتان یک دیکشنری آکسفورد بزرگ دارید که دارد خاک می‌خورد و سالی یک بار، پیش از عید نوروز خاک آن را می‌گیرید و مجدد سر جایش می‌گذارید! یکی از مهم‌ترین مراحل برای حفظ لغات انگلیسی، استفاده درست از دیکشنری است. انواع دیکشنری‌ها و بخش‌ها و اطلاعات آن‌ها را بشناسید.
  • از کمالگرایی مخرب دست بکشید! لازم نیست که روزی 50 کلمه جدید را بخوانید. 8 یا 10 لغت جدید در روز کافی است.

10 روش سریع حفظ لغات انگلیسی

10 روش سریع حفظ لغات انگلیسی

در بخش قبلی، سعی کردیم تا مهم‌ترین نکات برای حفظ لغات انگلیسی را به شما بگوییم و به سوال «چطور لغات انگلیسی را حفظ کنیم؟» پاسخ دهیم. اکنون بهتر است با تکنیک حفظ لغات انگلیسی آشنا شوید. در ادامه، 10 روش سریع و آسان برای حفظ کردن لغات را توضیح خواهیم داد.

  1. use it or lose it!
    انگلیسی‌ها می‌گویند:« use it or lose it!» یا ازش استفاده کن یا از دستش بده! این مهم‌ترین روشی است که نباید فراموش کنید. پس از شنیدن و خواندن هر لغت جدیدی، سعی کنید تا با آن چندین جمله بسازید. می‌توانید یک داستان یا متن بلند بنویسید و تمام لغات جدیدی را که در روز یادگرفته‌اید در آن به کار ببرید. البته استفاده کردن از لغات می‌تواند به شکل شفاهی و در صحبت کردن شما هم باشد.
  2. خود را در معرض لغت جدید قرار دهید.
    وقتی از یادگیری لغات انگلیسی با فیلم و سریال صحبت می‌کنیم، منظورمان چیزی فراتر از یادداشت کردن لغات در لیستتان است. سعی کنید تا مثال‌های متعدد از جمله‌سازی با لغات را بخوانید. کتاب و وبلاگ انگلیسی زبان بخوانید و از همه مهم‌تر، فیلم زبان اصلی ببینید. بعضی اپلیکیشن‌ها بخشی دارند که دیالوگ‌هایی از فیلم‌های مختلف که کاربرد لغت جدید را نشان می‌دهند، در برمی‌گیرد.
  3. از اپلیکیشن‌های آموزش لغات انگلیسی استفاده کنید.
    اپلیکیشن یک ابزار ساده است که همیشه در دسترس شماست؛ حتی وقتی توی ترافیک گیر افتاده‌اید! اپلیکیشن‌ها معمولا مجموعه‌ای از روش‌ها و تکنیک‌ها را شامل می‌شوند و انتخاب خوبی برای طرفداران تکنولوژی هستند.
  4.  ویدیوهای آموزشی را جدی بگیرید.
    تماشای ویدیوهای آموزشی روشی است که با آن می‌توانید به‌سرعت بر لغات جدید مسلط شوید. The Legend of 900 مجموعه ویدیویی آموزشی است که هم در زمینه یادگیری لغات و هم گرامر، به صورت گام به گام و از صفر تا صد شما را همراهی می‌کند. این مجموعه آموزشی ویژگی‌های مثبت زیادی دارد که آن را به انتخاب خوبی تبدیل کرده است. این ویژگی‌ها عبارتند از:
    آموزش اصولی واژگان و معانی آن‌ها
    آشنایی با تلفظ صحیح لغات
    نحوه استفاده از لغات در مکالمات
    ارائه تمرین‌های متنوع برای تسلط بر درس
    آموزش گام به گام و تعاملی
    پشتیبانی توسط اساتید باسابقه و متخصص مجموعه سفیر
  5. فلش‌کارت تهیه کنید.
    همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم، تهیه فلش‌کارت‌ها یک تکنیک حفظ لغات انگلیسی است که شاید قدیمی باشد؛ اما هنوز کاربرد دارد. شما‌ هم می‌توانید فلش‌کارت فیزیکی تهیه کنید و هم دیجیتال. اگر نگران هزینه‌های کمرشکن آموزش زبان هستید، فلش‌کارت‌های کاغذی روش ارزانی هستند. کافی است تا چند کاغذ کوچک بردارید و بر یک روی آن‌ها لغت جدید و بر طرف دیگر، معنی آن را یادداشت کنید. روی هر کاغذ یا کارت فقط یک کلمه را بنویسید.
  6. کدگذاری یا رمزگذاری کنید.
    کدگذاری، رمزگذاری یا یادآر روشی جالب و موثر است. این تکنیک حفظ لغات انگلیسی گاه با طنز همراه می‌شود که احتمالا اثربخشی بیشتری دارد. فرض کنید که کلمه Shriek به معنای فریاد زدن، در خاطرتان نمی‌ماند. اگر انیمیشن شرک را دیده باشید حتما چهره خنده‌دار این شخصیت کارتونی موقع فریاد زدن را به یاد دارید. ارتباط شرک و کلمه Shriek می‌تواند کمک کند تا این کلمه از خاطرتان نرود. کدگذاری‌ها در اکثر اوقات بسیار شخصی هستند و از فردی به فرد دیگر متفاوتند.
  7. از تصاویر کمک بگیرید.
    شنیدن کی بود مانند دیدن! در آموزش لغات انگلیسی هم استفاده از حافظه تصویری موثر است. وقتی تصاویری مرتبط با یک کلمه را می‌بینید، احتمال اینکه آن کلمه از حافظه کوتاه مدتتان به حافظه بلندمدت منتقل شود، زیاد است.
  8. ریشه‌یابی کنید.
    وقتی ریشه یک کلمه را یاد بگیرید، بخاطر سپردن کلمات مختلف از آن ریشه برایتان راحت‌تر خواهد شد. این تکنیک حفظ لغات انگلیسی کمک می‌کند تا در زمان کوتاهی دایره واژگان خود را توسعه دهید.
  9. صدای خودتان را ضبط کنید.
    روبروی آینه بایستید و لغات جدید را با صدای بلند بخوانید. سپس صدای خود را ضبط کنید. گوش دادن به صدای ضبط‌شده خودتان تاثیر مثبتی بر یادگیری دارد.
  10. خود را با لغات جدید محاصره کنید.
    بیشترین جایی که روزانه وقت خود را در آن می‌گذرانید، کجاست؟! احتمالا اتاقتان است. بر روی دیوارهای اتاق و جایی که زیاد با آن مواجه می‌شوید، برگه‌هایی بچسبانید و لغات جدید را یادداشت کنید. وقتی خودتان را با لغات محاصره کنید، مغزتان چاره‌ای جز یادگیری ندارد!

راهکارهای موثر برای استفاده بهینه از حافظه در حفظ لغات انگلیسی

راهکارهای موثر برای استفاده بهینه از حافظه در حفظ لغات انگلیسی

علاوه بر دانستن بهترین تکنیک‌ها و روش‌ها برای حفظ لغات انگلیسی، کمک گرفتن از راهکارهای استفاده بهینه از حافظه هم بسیار مهم است. هرچه حافظه‌تان را تقویت کنید، یادگیری بهتری خواهید داشت. در ادامه، با چند راهکار ساده آشنا می‌شوید.

  • یک مهارت جدید یاد بگیرید: وقتی ورزش می‌کنید و از عضله‌هایتان کار می‌کشید، قوی‌تر می‌شوند. مغز و حافظه هم این چنین است. هرچه بیشتر بیاموزید، تقویت می‌شود!
  • تکرار و تمرین زیاد را جدی بگیرید: تکرار هرچیزی که به‌تازگی یاد گرفته‌اید، ارتباط بین نورون‌های مغز را تقویت می‌کند. در حقیقت، تمرین و تکرار قدرت حافظه را افزایش می‌دهد.
  • از تمام حواس خود استفاده کنید: فقط به یک حس تکیه نکنید و برای به خاطر سپردن اطلاعات جدید، همه حواس خود را درگیر کنید. این همان نکته‌ای است که در یادگیری به کمک تصاویر هم استفاده می‌شود.
  • فورا به گوگل مراجعه نکنید: از تنبل کردن ذهنتان دوری کنید! هر لغت جدیدی که به یاد نمی‌آورید را سریعا در گوگل یا ابزارهای ترجمه، جستجو نکنید. این کار فرآیندهای عصبی مغز را تنبل می‌کند.
  • سرتان را شلوغ کنید: بله! هرچه سرتان شلوغ‌تر باشد، حافظه‌تان بهتر عمل می‌کند.
  • برنامه خواب منظمی داشته باشید: شاید فکر کنید خواب منظم اهمیت چندانی ندارد؛ اما در واقع چنین نیست! مدتی حتی در تعطیلات، خواب منظم داشته باشید تا با تاثیر شگفت‌انگیز آن بر حافظه مواجه شوید!
  • از یک رژیم غذایی سالم کمک بگیرید: یک رژیم غذایی مفید و سالم که مقدار کافی‌ای از سبزیجات، غلات، ماهی‌ها، گوشت مرغ، حبوبات و… را به بدن می‌رساند، بر حافظه نیز اثرگذار است. از قند، غذاهای سرخ‌شده، نمک، چربی و مصرف بیش از حد پنیر و گوشت قرمز خودداری کنید.

آنچه گفتیم، تنها بخشی از نکاتی است که سبب استفاده بهینه از حافظه می‌شود. شما با رعایت کردن همین چند نکته ساده می‌توانید حفظ لغات انگلیسی را به کاری ساده‌تر تبدیل کنید، همچنین در یک مقاله درباره بهترین روش یادگیری لغات انگلیسی به طور کامل توضیح داده‌ایم که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

جمع‌بندی

بهترین تکنیک حفظ لغات انگلیسی، تکنیکی است که ساده، سریع، کم‌هزینه و درعین‌حال، موثر باشد. لغات انگلیسی مصاحبه شغلی به‌عنوان بخشی مهم از دانش شما نقش پررنگی در برقراری ارتباط و درک مطالب دارند. در این مطلب سعی کردیم تا موثرترین راه‌ها برای حفظ لغات انگلیسی را به شما معرفی کنیم. در کنار استفاده از این راه‌ها و تکنیک‌ها، از تقویت حافظه‌تان غافل نشوید!


درخواست مشاوره رایگان

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram

۲ دیدگاه دربارهٔ «بهترین تکنیک های حفظ لغات انگلیسی با 10 روش (کاملا کاربردی)»

  1. فیروزه سلمانی

    سلام چجوری میشه با استفاده از تکنیک حفظ لغات انگلیسی، دایره لغاتم رو بهتر کنم؟ شغل من خانه داری هستش

    1. پشتیبانی سفیرمال

      همراه عزیز سفیرمال سلام. یکی از روش‌های مؤثر برای تقویت دایره لغات، استفاده از منابع آموزشی است که به شما کمک می‌کنند تا لغات جدید را در زمینه‌های مختلف یاد بگیرید و به خاطر بسپارید. به شما پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به مجموعه ویدیوهای آموزش لغات انگلیسی The Legend of 900 سفیرمال بیندازید. این ویدیوها به شیوه‌ای جذاب و کاربردی طراحی شده‌اند و به شما کمک می‌کنند تا با استفاده از تصاویر، مثال‌ها و تمرینات متنوع، لغات جدید را به راحتی یاد بگیرید و در زندگی روزمره به کار ببرید. همچنین، هر ویدیو به شما کمک می‌کند تا لغات را در قالب داستان‌ها و سناریوهای واقعی تمرین کنید که می‌تواند در حفظ بهتر و طولانی‌تر لغات مؤثر باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.