بهترین روش یادگیری لغات زبان انگلیسی ( 15 روش کاربردی )

15 روش کاربردی و مؤثر برای یادگیری لغات زبان انگلیسی که حتماً باید امتحان کنید!

فهرست مطالب

چند سال است که زبان می‌خوانید اما دایره‌ی لغات محدودی دارید؟ همه‌ی گرامرهای ضروری را بلدید اما باز هم نمی‌توانید به‌خوبی صحبت کنید؟ هر چه لغت حفظ می‌کنید، از یادتان می‌رود؟ دیگر وقتش رسیده ماهی‌گیری را یاد بگیرید تا بتوانید ماهی دلخواه‌تان را شکار کنید! تکنیک‌ها و روش‌های یادگیری لغات بسیار گسترده است. در این مطلب همراه ما باشید تا بهترین روش برای یادگیری لغات انگلیسی را به شما معرفی کنیم.

 

بهترین روش‌ها برای مسلط شدن به لغات انگلیسی

 

1. فلش‌کارت‌ها
حتما این ضرب‌المثل قدیمی را شنیده‌اید که می‌گویند: «دود از کُنده بلند میشه!». فلش‌کارت‌ها روشی قدیمی اما موثر برای یادگیری لغات هستند. امروزه، به واسطه توسعه تکنولوژی فلش‌کارت‌های دیجیتال هم وجود دارند؛ اما شما به‌راحتی می‌توانید با چند قطعه کاغذ، نوع فیزیکی آن‌ها را بسازید. کافی است تا چند قطعه کاغذ کوچک را بردارید و روی یک طرف آن‌ها لغتی که می‌خواهید یاد بگیرید و روی طرف دیگر کاغذ، ترجمه یا تعریف آن را بنویسید.
این روش به شما کمک می‌کند تا بسیار سریع لغات جدید را حفظ کنید. فراموش نکنید که ساختن فلش کارت، ساده اما زمان‌بر است. همچنین پس از گذشت مدت کوتاهی، احتمالا تعداد کاغذهایتان زیاد می‌شود و حمل این همه فلش‌کارت حجیم کار سختی خواهد بود.

2. فهرست واژگان یا لیست مطالعه
آسان‌ترین و بهترین روش برای یادگیری لغات انگلیسی تهیه یک لیست است. هر لغت جدیدی که می‌شنوید و یا هر لغتی که می‌خواهید یادبگیرید را در لیست خود بنویسید. لیست شما باید چند ستون مختلف و به اندازه کافی فضای خالی داشته باشد. در یک ستون لغات و در ستون‌های دیگر به‌ترتیب ترجمه، مثال و نوع استفاده آن در جمله، کلمات مترادف، متضاد، هم‌خانواده و… را بنویسید.
سعی کنید تا لیستتان را در ابعاد کوچک تهیه کنید تا حمل آن نسبت به فلش‌کارت‌ها آسان‌تر باشد. البته واقعیت تلخ این است که اگر به دنبال روش سرگرم‌کننده‌ای هستید، تهیه لیست را انتخاب نکنید؛ زیرا لیست‌ها در مقایسه با فلش‌کارت بسیار کسل‌کننده هستند.

3. رونویسی از کلمات
با یک تیر دو نشان بزنید! رونویسی‌های دوران دبستان را به خاطر دارید؟! منظور ما تمرینی شبیه به همان رونویسی‌ها است. نوشتن کلمات به صورت مکرر، هم یادگیری لغات جدید و هم تمرین املا است. از هر لغت جدید حدود 10 تا 20 بار بنویسید. هنگام نوشتن حتما به کلمات، حروف، معنا، کاربرد و… آن‌ها توجه کنید؛ زیرا اگر فقط به فکر رونویسی باشید، تمرکزتان را از دست خواهید داد. پیشنهاد ما به شما این است که از این روش در کنار یک روش سرگرم‌کننده مانند فلش‌کارت استفاده کنید.

4. جمله‌سازی
اگر از شما بپرسند: «شیر» به چه معنی است؟ چه می‌گویید؟ درست است! لغت شیر چندین معنی دارد و هر کدام در جمله و فراتر از آن، در بافت (context) معنی پیدا می‌کنند. به همین دلیل بهتر است تا برای یادگرفتن لغات جدید، با آن‌ها جمله بسازید و سعی کنید از آن‌ها استفاده کنید. جمله‌سازی یکی از بهترین روش‌ها برای مسلط شدن به لغات انگلیسی است.

15 روش کاربردی و مؤثر برای یادگیری لغات زبان انگلیسی که حتماً باید امتحان کنید!

5. داستان‌نویسی
فراتر از جمله‌سازی، داستان‌نویسی با لغات جدید، آن‌ها را برای همیشه در ذهنتان حک می‌کند. مهم نیست که قدرت نویسندگی شما چقدر است. فقط کافی است تا کمی تخیل خود را به کار بگیرید و در چند پاراگراف کوتاه یک داستان با لغات جدید بنویسید. نوشتن داستان یا به‌طورکلی writing بهترین روش یادگیری لغات زبان انگلیسی است.

6. اپلیکیشن‌های یادگیری لغات زبان انگلیسی
این روزها تکنولوژی مثل یک سفینه جادویی است که شما را سوار بر خودش با سرعت زیاد به سمت مقصد می‌برد! اپلیکیشن‌های یادگیری لغات زبان را شاید بتوان سریع‌ترین و بهترین روش برای یادگیری لغات انگلیسی دانست. روشی که در هر زمان و مکانی در دسترس است و در نتیجه سرعت یادگیری شما را افزایش می‌دهد. انگلیسی‌ها می‌گویند: «زمان برای هیچ کس توقف نمی‌کند!» پس با نصب یک اپلیکیشن بر روی تلفن همراه خود از فرصت محدودتان نهایت استفاده را ببرید.

7. ویدیوهای آموزشی
احتمالا وقتی صحبت از ویدیوهای آموزشی می‌شود، بیشتر یاد آموزش گرامر میفتید؛ اما بعضی ویدیوهای آموزشی به آموزش لغات هم می‌پردازند. یکی از این ویدیوها « ویدیو آموزش لغات انگلیسی » است. مجموعه 900 از محصولات جدید و نوآورانه‌ موسسه سفیر است که 6 بخش زیر را شامل می‌شود:

مرور درس‌های گذشته، ورود به کلاس درس جدید، دیالوگ (گفتگو)، تمرین‌های جذاب، دیالوگ فیلم‌های مشهور و مرور لغات و نکات گرامری

برای دسترسی به این مجموعه آموزشی می‌توانید با کلیک روی دکمه زیر، سوپراپ سفیر را نصب کنید:

8. وبلاگ‌ها و وبسایت‌های انگلیسی زبان
گوگل غول چراغ جادویی است که به تمام سوال‌های شما پاسخ می‌دهد! احتمالا روزانه هر سوالی که برایتان پیش می‌آید را در گوگل جستجو می‌کنید. از امروز سعی کنید تا بخشی از جستجوهایتان را به زبان انگلیسی انجام دهید. خواندن مطالب وبسایت‌های گوناگون، تعداد زیادی لغت انگلیسی را به شما می‌آموزد.

9. استفاده از رنگ‌ها و تصویرها
رنگ‌ها و تصویرها برای همه و بخصوص افرادی که حافظه تصویری قوی‌تری دارند، بهترین روش برای یادگیری لغات زبان انگلیسی است. سعی کنید که برای هر کلمه جدید یک تصویر در ذهنتان داشته باشید. شما می‌توانید از سرچ‌های تصویری و یا بعضی اپلیکیشن‌ها که این قابلیت را دارند هم استفاده کنید.

10. یادیارها
خنده بر هر درد بی‌درمان دواست، چه برسد به آموزش لغت! در روش استفاده از یادیارها، شما برای به خاطر سپردن هر لغت جدید یک معادل طنز و خنده‌دار، تلفظ بامزه و یا اصلا جمله جالب را به خاطر می‌سپارید؛ مثلا ممکن است کلمه «fertile » شما را یاد کلمه عامیانه «فرت فرت» فارسی بیندازد.

11. فرهنگ لغت خاص خود
بهترین روش یادگیری لغات زبان انگلیسی چیست؟ ساختن یک فرهنگ لغت شخصی‌سازی‌شده برای خودتان یکی از بهترین روش‌های یادگیری لغت است؛ روشی که احتمالا تا به حال از آن استفاده کرده‌اید. یک دفترچه بردارید و لغات جدید را به ترتیب حروف الفبا در آن یادداشت کنید.

12. احاطه کردن خود با لغات
صبح که از خواب بیدار می‌شوید، اولین جایی که چشمتان به آن میفتد کجاست؟ همانجا را با لغات جدید بر روی کاغذهای رنگی پر کنید. اجازه دهید تا لغات جدید شما را احاطه کنند و کم کم به حافظه‌تان وارد شوند.

13. مجموعه کلمات مرتبط
کلمات را به‌تنهایی یاد نگیرید. آن‌ها را در ارتباط با کلمات مرتبط مانند مترادف‌ها، متضادها، هم‌خانواده‌ها و… یاد بگیرید. این روش به شما کمک می‌کند تا کلمه را به حافظه خود منتقل کنید.

14. قواعد هم‌نشینی
هر گردی گردو نیست! شاید با شنیدن «قواعد هم‌نشینی» فکر کنید که از گرامر صحبت می‌کنیم؛ اما این چنین نیست. قواعد هم‌نشینی « Collocation» به شما یاد می‌دهند که چه کلماتی را با یکدیگر استفاده کنید. بخاطر سپردن هم‌نشینی لغات، سطح زبان شما را بالاتر می‌برد.

15. صحبت کردن
صحبت کردن یا همان speaking، روش خوبی است که کلمات را به اصطلاح اکتیو می‌کند. موضوعی را انتخاب کنید و به مدت 2 دقیقه درباره آن صحبت کنید. هنگام صحبت کردن، کلمات جدیدی که یاد گرفته‌اید را به کار بگیرید.

راه‌های موثر برای یادگیری لغات انگلیسی

حال که با بهترین روش برای یادگیری لغات انگلیسی آشنا شدید، خوب است تا چند را‌ه‌ موثر و ساده را هم به شما معرفی کنیم.

  • سعی کنید در روز چندبار کلمات جدید را مرور کنید. هرچه تعداد دفعات مرور بیشتر باشد، یادگیری عمیق‌تر خواهد بود.
  • از راهکارهای مختلفی که برای تقویت حافظه وجود دارند، کمک بگیرید. مدیتیشن و ورزش‌های هوازی در طولانی‌مدت سبب تقویت حافظه می‌شوند.
  • هر چند وقت یک بار از خودتان آزمون بگیرید. برای این کار از آزمون‌های رایگان هم می‌توانید استفاده کنید.
  • هنگام یادگیری لغات جدید، آن‌ها را با صدای بلند تکرار کنید. حتی می‌توانید در مقابل آینه بایستید و تمرین کنید.
  • تکنیک‌های افزایش تمرکز هم بسیار کمک‌کننده هستند. هرچه با تمرکز بیشتری درس بخوانید شانس یادگیری‌تان بالاتر می‌رود.

تاثیر یادگیری لغت زبان انگلیسی در زندگی روزمره

حتی اگر بهترین روش برای یادگیری لغات انگلیسی را هم بدانید، اگر انگیزه یادگیری نداشته باشید پیشرفت نخواهید کرد. با دانستن تاثیر یادگیری لغت زبان انگلیسی در زندگی روزمره انگیزه بیشتری خواهید داشت.
تحقیقات نشان داده‌اند که برای درک 95% از متون زبان انگلیسی باید حداقل 3000 کلمه بلد باشید. قطعا این تعداد در صحبت کردن و برقراری ارتباط به زبان انگلیسی هم کاربرد دارد. 3000 عدد بزرگی است؛ اما ناامید نشوید! به یاد داشته باشید که فرهنگ لغت آکسفورد حدود 171 هزار لغت را دربرگرفته‌است! در حقیقت شما برای خواندن و درک کردن هر متنی که در زندگی روزمره با آن مواجه می‌شوید و یا هر موقعیتی که در آن نیاز به صحبت کردن دارید، باید لغات زیادی را بلد باشید. اگر قصدتان از یادگیری زبان انگلیسی، مهاجرت است، نیازتان به یادگیری لغات چندبرابر خواهد شد، همچنین در یک مقاله درباره بهترین مدرک زبان برای مهاجرت هم توضیح داده‌ایم، برای کسب اطلاعات بیشتر به مقالات سایت خودآموز مراجعه کنید.

بهترین روش برای یادگیری لغات انگلیسی

جمع‌بندی

بهترین روش یادگیری لغات زبان انگلیسی چیست؟ ما سعی کردیم تا یک بار برای همیشه شما را از شر حفظ کردن و فراموش‌ کردن‌های متوالی نجات دهیم! دانستن روش‌ها و تکنیک‌های گوناگون کمک می‌کند تا لغات جدید را برای همیشه به خاطر بسپارید. گاه این روش‌ها بسیار ساده هستند و هزینه زمانی و مالی زیادی را هم به همراه ندارند. در این مطلب تعدادی از این راه‌های ساده را توضیح دادیم. از تاثیر یادگیری لغت زبان انگلیسی در زندگی روزمره غافل نشوید! شما برای درک مطلب و برقراری ارتباط حتما به دایره واژگان وسیع نیاز خواهید داشت. دست به کار شوید و این بار با روش‌های اصولی پیش بروید!

درخواست مشاوره رایگان

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram

۲ دیدگاه دربارهٔ «15 روش کاربردی و مؤثر برای یادگیری لغات زبان انگلیسی که حتماً باید امتحان کنید!»

  1. سلام
    اینکه میگن بهترین روش یادگیری لغات انگلیسی کتاب ۵۰۴ هستش واقعا درسته؟
    من دارم هروز اینا رو حفط میکنم بعدش همش یادم میره چکار کنم بنظرتون؟

    1. پشتیبانی سفیرمال

      همراه عزیز سفیرمال سلام. کتاب ۵۰۴ یکی از منابع خوب برای یادگیری لغات انگلیسی است، اما حفظ کردن لغات به تنهایی ممکن است کافی نباشد. برای اینکه لغات را بهتر به خاطر بسپارید، می‌توانید از روش‌های متنوع‌تری مثل فلش‌کارت‌ها، استفاده در جملات، و خواندن متون انگلیسی استفاده کنید. همچنین، پیشنهاد می‌کنیم از “ویدیو آموزش لغات انگلیسی ۹۰۰” که به شیوه‌ای جذاب و کاربردی لغات را آموزش می‌دهد، استفاده کنید تا یادگیری شما مؤثرتر شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.