یادگیری زبان از اول هفته

یادگیری زبان از اول هفته

فهرست مطالب

یادگیری زبان یک سفر و تجربه هیجان‌انگیز است که در نهایت منجر به کسب یک مهارت ضروری می‌شود؛ اما چرا بسیاری از ما در شروع این سفر تعلل می‌کنیم؟ طبق گزارش‌ها، اولین و مهم‌ترین دلیلی که افراد یادگیری زبان انگلیسی را پشت‌گوش می‌اندازند، مشکل سردرگمی است. زبان‌آموزان در ابتدای این مسیر ناشناخته و چالش‌برانگیز، نیاز به یک نقشه راه دارند.

چطور سردرگمی اولیه در یادگیری زبان را برطرف کنم؟

مشکل سردرگمی در ابتدای مسیر یادگیری یک ‌زبان جدید، مشکلی اساسی در نظر گرفته می‌شود. هر کسی که قصد شروع یادگیری یک ‌زبان جدید دارد، باید بتواند پاسخ مناسبی برای سوالات زیر پیدا کند:

  • هدفم از یادگیری این زبان چیست؟
  • چقدر برای یادگیری این زبان فرصت دارم؟
  • سبک یادگیری من کدام است؟
  • کدام منابع را باید مطالعه کنم؟
  • برای هر منبع چقدر وقت بگذارم؟
  • چطور مهارتم را ارزیابی کنم؟

در غیر این صورت، شما نمی‌توانید یک برنامه و ساختار برای یادگیری خود ایجاد کنید؛ بنابراین خیلی زود به جرگه افرادی می‌پیوندید که کم آورده‌اند و از مسیر خارج شده‌اند!

 چگونه یادگیری زبان را شروع کنم؟

چگونه یادگیری زبان را شروع کنم؟

یادگیری به شیوه‌های مختلفی اتفاق می‌افتد؛ اما به‌طورکلی، برای یادگیری یک زبان جدید، دوراه پیش پای شما خواهد بود:

خودآموزی زبان انگلیسی

در روش خودآموزی، شما می‌توانید با استفاده از کتاب‌های آموزشی و منابعی مانند کانال یوتیوب برای یادگیری زبان انگلیسی یک زبان جدید را یاد بگیرید. این روش یک مزیت بسیار مهم دارد: شخصی‌سازی فرایند یادگیری زبان. به این معنا که شما می‌توانید ساعات درس‌خواندن، منابع مورداستفاده و سایر مواردی ازاین‌دست را باتوجه‌به ترجیحات شخصی خود تنظیم کنید. ضمن آنکه دیگر مجبور نیستید در چارچوب‌های آموزشی سفت‌وسخت یک آموزشگاه قرار بگیرید.

استفاده از دوره‌های آموزشی زبان

دوره‌ها به‌صورت آنلاین یا حضوری برگزار می‌شوند، اما شرکت در آن‌ها دو مزیت مهم به همراه دارد:

  • حضور یک استاد برای راهنمایی و ارزیابی شما
  • مشخص‌کردن بهترین منابع برای محقق‌شدن هدف زبان‌آموزی

با حضور در کلاس درس و یادگیری زیر نظر یک معلم حرفه‌ای، شما در یک محیط تعاملی و به روشی ساختاریافته مطالب را می‌آموزید. در یک کلاس مناسب، شما با آرامش به یادگیری خواهید پرداخت و نگرانی‌هایی از قبیل پیداکردن منبع مناسب و چگونگی مطالعه آن را نخواهید داشت. به‌طورکلی، در این کلاس‌ها مطالب کامل و جامع و مفیدی به زبان‌آموزان ارائه می‌شود و تنها وظیفه آن‌ها، یادگرفتن خواهد بود! ممکن است پیش خودتان بگویید فواید یادگیری زبان انگلیسی چیست؟ و چرا باید این زبان بین المللی را بخوانم برای پاسخ به این سوال پیشنهاد می‌کنیم به مقالات سایت خودآموز مراجعه کنید.

دوره‌های آموزشی برای چه افرادی مناسب هستند؟

پکیج زبان انگلیسی برای افراد زیر مناسب خواهند بود:

  1. افراد پرمشغله‌ای که زمان کافی برای خودآموزی ندارند و مایل به دریافت و یادگیری مطالب طبقه‌بندی‌شده هستند.
  2. افراد مبتدی که هیچ‌چیزی از زبان موردنظر نمی‌دانند و باید از صفر شروع به یادگیری کنند.
  3. افرادی با مشکل اعتمادبه‌نفس که قرارگرفتن در یک فضای آموزشی خصوصی یا عمومی می‌تواند به بهبود مهارت‌های زبانی آن‌ها کمک کند.

بهترین روش یادگیری زبان از شنبه

بهترین روش یادگیری زبان از شنبه

به‌طورکلی دو روش برای یادگیری زبان وجود دارد؛ خودآموزی و شرکت در دوره‌های زبان. هر دوی این روش‌ها معتبر هستند و زبان‌آموزان مختلف با رویکردهای متنوع از هر دوی آن‌ها بهره برده‌اند؛ اما به‌طورکلی، در زمینه یادگیری یک ‌زبان جدید، استفاده از کلاس‌ها و دوره‌ها به دو دلیل زیر بهتر از روش خودآموزی خواهد بود:
حضور یک راهنما
اولین مشکل در فرایند خودآموزی، فقدان راهنمایی ساختاریافته است. سوالاتی که در بخش سردرگمی مطرح کردیم را دوباره بررسی کنید. تنها سوالی که خودتان می‌توانید پاسخ درستی به آن بدهید، سوال اول است. سایر سوالات باید با کمک یک معلم یا یک مشاور یادگیری زبان پاسخ داده شوند. در یک دوره آموزش زبان، به این نیاز زبان‌آموزان رسیدگی خواهد شد و معلم کلاس به‌عنوان یک راهنما همواره در دسترس خواهد بود.

اگر قصد خودآموزی دارید، باید از یک معلم یا مشاور در زمینه‌های زیر کمک بگیرید:

  • ایجاد یک مسیر یادگیری
  • تعیین اهداف قابل‌دسترسی در بازه‌های زمانی مشخص
  • دریافت بازخورد مناسب بعد از انجام تمرینات
  • مشخص‌کردن تمام منابع ضروری برای مطالعه
  • ارزیابی استاندارد بعد از اتمام هر منبع

برنامه‌ریزی روزانه برای مطالعه زبان

برنامه‌ریزی روزانه برای مطالعه زبان از آن دسته کارهایی است که باید بعد از پاسخ به سوالات بخش سردرگمی و با کمک یک مشاور انجام شود‍. باتوجه‌به این نکته که هر برنامه‌ای باتوجه‌به اهداف، ترجیحات زبان‌آموز و صلاحدید مشاور یا معلم منحصربه‌فرد است، نمی‌توان با قطعیت در مورد برنامه‌ریزی روزانه یادگیری زبان صحبت کرد؛ اما به‌طورکلی برنامه‌ روزانه برای یادگیری یک‌زبان جدید باید شامل ویژگی‌های زیر باشد:

  1. اهداف مشخص
  2. برنامه درسی ساختاریافته
  3. فعالیت‌ها و تمریناتی مناسب سطح دانش زبانی شما
  4. تمرکز کافی بر مطالعه و تمرین مهارت‌های چهارگانه
  5. استفاده از منابع مختلف برای یادگیری لغات جدید
  6. زمان مشخص برای مرور مطالب
  7. فعالیت‌های یادگیری تعاملی
  8. درنظرگرفتن فرصت ارزیابی استاندارد و دریافت بازخورد از یک معلم یا مشاور
  9. تمرین مداوم و ایجاد فرصت‌های متعدد برای یادگیری روزانه

ترفند یادگیری زبان از صفر با برنامه

ترفند یادگیری زبان از صفر با برنامه

راستش را بخواهید هیچ ترفند جادویی برای یادگیری یک زبان جدید وجود ندارد و تنها کلید آن، تمرین مداوم در کنار یک برنامه مناسب است. طبق تحقیقات، برای یادگیری یک زبان جدید، شما باید دو کار انجام دهید:

  • خودتان را در معرض زبان قرار دهید؛ سعی کنید با استفاده از روش‌های مختلف، مهارت‌های چهارگانه خود را تقویت کنید.
  • باید برای مطالعه اصول زبان زمان بگذارید؛ حتما چند ساعت از روز را به مطالعه دقیق زبان از جنبه آکادمیک اختصاص دهید تا دایره لغاتتان گسترده شود و گرامررا اصولی یاد بگیرید، توصیه ما برای یادگیری اصولی تهیه دوره ویدیو لغات انگلیسی است.

به زبان ساده، هر زمانی که به کلمه یا نکته‌ای در فضای مجازی یا منابعی مانند فیلم‌ها و ویدئوهای یوتیوب برخوردید، حتما به دنبال یادگیری آن از جنبه آکادمیک باشید و برعکس؛ هر زمان گرامر یا لغتی در کتاب‌ها یا جلسات کلاستان یاد گرفتید، حتما در سایر منابع به دنبال آن بگردید و روش صحیح استفاده از آن در موقعیت‌های واقعی را یاد بگیرید.
رعایت این نکته، باید مهم‌ترین بخش برنامه روزانه شما باشد. در این صورت، یادگیری زبان تبدیل به بخشی از روتین زندگی شما می‌شود و به معنای واقعی کلمه در هر لحظه نکته جدیدی خواهید آموخت.

مقدار ساعتی که  باید در روز زبان بخوانیم.

به گفته روان‌شناسان شناختی، تاثیر یادگیری زبان جدید بر مغز انسان شامل دو فرایند شناختی اصلی است:

  • حافظه آشکار: توانایی انسان در به‌خاطر سپردن و یادآوری مطالب مطالعه شده؛ مانند کلمات، دستور زبان و مواردی ازاین‌دست.
  • حافظه ناآشکار: توانایی انسان برای انجام برخی کارها و اعمال به‌صورت خودکار و بدون تفکر آگاهانه؛ مانند نحوه تلفظ و روان صحبت‌کردن.

زمان یادگیری یک ‌زبان جدید، ما حافظه آشکار خود را از طریق مواجهه مکرر با لیست لغات یا گرامر ایجاد می‌کنیم. سپس با گذشت زمان و با انجام تمرین‌های مناسب و کافی، حافظه ناآشکار را توسعه می‌دهیم که امکان استفاده طبیعی و روان از زبان جدید را فراهم می‌کند.
باتوجه‌به این مسئله و طبق همین تحقیقات، زمان ایده‌آل مطالعه روزانه برای یادگیری سریع زبان حدود 1 تا 2 ساعت در روز خواهد بود. شاید فکر کنید این زمان کافی نیست، اما به‌خاطر داشته باشید که در یادگیری یک ‌زبان جدید، کیفیت بسیار مهم‌تر از کمیت است؛ بنابراین درصورتی‌که مطالعه مفید و تمرکز کافی داشته باشید، این زمان کافی خواهد بود و باعث خستگی و کسالت شما نخواهد شد.

جمع‌بندی

یادگیری زبان از آن دسته کارهایی است که از شنبه‌ای به شنبه بعد موکول می‌شود؛ غافل از اینکه هر چه دیرتر سراغ کاری برویم، شروع‌کردنش برایمان سخت‌تر خواهد بود. بهترین راه‌حل برای رفع این مشکل، مشخص‌کردن هدفتان از یادگیری و مشورت با یک معلم یا کارشناس آموزش زبان خواهد بود تا مسیر یادگیری شما را مشخص کند.

درخواست مشاوره رایگان

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.