تقویت گرامر زبان انگلیسی

17 روش تقویت گرامر زبان انگلیسی + بررسی نکات مهم

فهرست مطالب

خیلی‌وقت است که همه‌ی ما متوجه شده‌ایم، به هیچ عنوان نمی‌شود از خیر زبان انگلیسی گذشت و بالاخره دیر یا زود به یادگیری قواعد آن نیاز خواهیم داشت. در مسیر این یادگیری آنچه که بیشتر از همه‌چیز خسته‌کننده و پرچالش شناخته می‌شود، مباحث گرامری زبان است؛ اما هیچ راه فراری وجود ندارد و گرامر، بخش فوق‌العاده مهمی از یادگیری به حساب می‌آید؛ دستور زبانی که بدون آن نمی‌شود تمام‌وکمال به انگلیسی مسلط شد. خب! سوال اصلی اینجاست که راهکار تقویت گرامر زبان انگیسی چیست و چطور می‌شود این مهارت را به‌خوبی کسب کرد؟ در این مطلب با صفر تا صد این تکنیک‌ها آشنا می‌شوید.

چرا تقویت گرامر زبان انگلیسی مهم است؟

بی‌تعارف بگوییم: گرامر، شالوده و ستون فقرات زبان است. برای همین، درک و تقویت آن، کلید بازشدن دروازه‌ی موفقیت در یادگیری انگلیسی است. در ادامه به مهم‌ترین دلایل تأکید بر تقویت گرامر زبان انگلیسی اشاره می‌کنیم:

در انتقال مفاهیم واضح و دقیق
یادگرفتن قاعده و قانون زبان انگلیسی به شما این امکان را می‌دهد که مفاهیم و ایده‌های‌تان را با شفافیت و ظرافت بیشتری منتقل کنید؛ درست مثل کسی که مادرزادی انگلیسی‌زبان بوده است؛ یعنی وقتی کسی با ساختار یک زبان، کاملاً آشنا باشد می‌تواند با انتخاب کلمات و جملات مناسب، منظور خود را بدون ابهام به مخاطبانش منتقل کند؛ فرقی نمی‌کند که مشغول یک مکالمه‌ی روزمره باشد یا در حال نوشتن یک متن علمی و تخصصی!

بالارفتن سطح درک و فهم
این سکه، یک روی دیگر هم دارد! همانطور که داشتن مهارت های زبان انگلیسی گرامر در بهتر صحبت‌کردن و بهتر نوشتن، معجزه می‌کند، درعین‌حال می‌تواند روی درک و فهم مطالب هم تأثیرات باورنکردنی بگذارد.

تسلط در برقراری ارتباط
شاید فکر کنید برای تقویت سطح مکالمه انگلیسی، تنها چیزی که اهمیت دارد، تسلط روی لغات و واژگان است؛ ولی صادقانه بگوییم که سخت در اشتباهید! وقتی کسی کامل به قواعد زبان آگاه باشد، طبیعی است که بتواند جمله‌های درست‌تر و طبیعی‌تری برای ارتباط‌گرفتن با مخاطبانش بسازد!

تقویت مهارت‌های ذهنی و تحلیلی
مطالعه‌ای در دانشگاه کمبریج نشان داد کسانی که در دوره‌های تقویت گرامر زبان شرکت کرده بودند در مقایسه با گروهی که این دوره‌ها را نگذارنده‌اند، در آزمون‌های هوش و حافظه، عملکرد بهتری داشته‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که یادگیری ساختارهای پیچیده‌ی زبان، چطور ورزشی ذهنی به حساب می‌آید و مهارت‌های تحلیلی شما را روزبه‌روز بهتر می‌کند.

موانع رایج در تقویت گرامر

اگر بخواهیم واقع‌بینانه نگاه کنیم، یادگیری یک زبان تازه، پروژه‌ای تمام‌وقت است! این پروژه‌ی چالش‌برانگیز و هیجان‌انگیز با موانعی روبه‌روست که سرعت پیشرفتتان را کُند می‌کند؛ اما رایج‌ترین موانع در تقویت گرامر زبان انگلیسی که بیشتر زبان‌آموزها با آن درگیر می‌شوند، چیست؟

  • از اشتباه‌کردن می‌ترسید: این ترس، باعث می‌شود که از حرف‌زدن یا نوشتن به انگلیسی وحشت داشته باشید؛ اما درِ گوشی بگوییم که این ترس، یک مانع غول‌آسا در تسط شما بر گرامر است.
  • تمرین نمی‌کنید: بدون تمرین، ‌هیچ مهارتی به دست نمی‌آید. برای ماهرشدن در هر حوزه‌ای، اگر به‌طور مرتب تمرین نکنید، خیلی زود قواعد آن را فراموش خواهید کرد.
  • از منابع آموزشی تکراری استفاده می‌کنید: خودتان را به منابع آموزشی یکسان و تکراری وابسته نکنید. این کار باعث کسالت و کلافگی شما در مسیر آموزشی‌تان می‌شود.
  • روی نکات کلیدی تمرکز نمی‌کنید: راستش را بخواهید زبان انگلیسی پر از قاعده و قانون است. نمی‌شود روی همه‌ی این نکات، همزمان تمرکز کرد. این کار فقط شما را سردرگم می‌کند و زمانتان را هدر می‌دهد.
  • به مهارت‌های شنیداری بی‌توجه هستید: باورتان بشود یا نه، وقتی به زبان انگلیسی گوش می‌کنید،‌ به‌طور ناخودآگاه ساختارهای آن را در مغزتان ذخیره می‌کنید. اگر در شنیدن زبان مشکل دارید، احتمالاً در یادگیری گرامر آن هم با مشکل مواجه شوید.
  • دوره‌های آموزشی‌تان را نیمه‌کاره رها می‌کنید: این جمله تکراری یادتان هست؟ «زبان، فرّار است.» راست می‌گویند! یادگیری زبان یک فرایند مداوم است. وقتی آموزشتان را متوقف می‌کنید، بیشتر زحماتتان به هدر می‌رود و به‌سرعت قواعد گرامری آن را فراموش می‌کنید.

استراتژی های موثر برای تقویت گرامر

در این بخش ۱۷ استراتژی عالی برای تقویت گرامر زبان انگلیسی ارائه کرده‌ایم تا از آن‌ها در برنامه آموزشی خودتان استفاده کنید:

1- قواعد گرامر را بخوانید

ابتدایی‌ترین کاری که می‌توانید بکنید این است که از کتاب‌های آموزشی گرامر استفاده کنید و قواعد آن را دقیق و موشکافانه بررسی کنید. به‌دنبال کتاب‌هایی بگردید که زبان‌آموزهای قبل از شما، رضایت بالایی از روش‌های آموزشی آن داشته‌اند.

2- کتاب‌های محبوبتان را به انگلیسی بخوانید

خواندن رمان،‌ داستان کوتاه،‌ دایره‌المعارف و هر کتاب دیگری به زبان انگلیسی، شما را در معرض ساختارهای مختلف جمله و لغات جدید قرار می‌دهد. به کمک مطالعه ژانرهای مختلف کتاب می‌توانید با نحوه استفاده از قواعد گرامر در متن آشنا شوید.

3- فیلم زبان اصلی ببینید

دیدن فیلم‌ها و سریال‌های مشهور به زبان انگلیسی، یک روش سرگرم‌کننده برای تقویت گرامر زبان انگلیسی است. موقع تماشا، یادتان باشد که به نحوه‌ی صحبت شخصیت‌ها، ساختار جمله‌بندی آن‌ها و اصطلاحاتی که دائماُ به کار می‌برند توجه کنید.

4- موزیک گوش بدهید

گوش‌دادن به موسیقی با لیریک واضح انگلیسی، یک استراتژی لذتبخش برای تقویت گرامر و دایره‌ی لغات شماست. به متن آهنگ‌ها توجه کنید و ببینید خواننده چه می‌گوید. سعی کنید معنی آن را درک کنید و در حین گوش‌دادن، تلفظ و لحن او را تمرین کنید.

5- هر روز تمرین کنید؛ حتی کم!

تمرین مداوم، مهم‌ترین اصلی است که باید در یادگیری گرامر رعایت کنید. روزهایی که کم‌حوصله‌تر هستید، به خودتان فرصت بدهید و به مرور قواعد روز قبل یا ساختن جمله‌های کوتاه درباره حس‌وحال آن روز، در نوت موبایلتان مشغول شوید.

6- تنوع منابع را حفظ کنید

به یک منبع، قانع نشوید! بهتر است از منابع متنوعی مثل کتاب‌های آموزشی خوش‌خوان، وب‌سایت‌های حرفه‌ای، برنامه‌های کاربردی، ویدئوهای آموزشی، فیلم‌ها، آهنگ‌ها و دوره‌های آنلاین و کلاس‌های حضوری کمک بگیرید. این تصمیم ساده باعث می‌شود که هم انگیزه یادگیری‌تان پایین نیاید و هم به درک ۳۶۰درجه از قواعد گرامری برسید.

7- با انگلیسی‌زبان‌ها مکالمه کنید

مکالمه‌ی واقعی و روزمره با کسی که زبان انگلیسی را به‌صورت نِیتیو بلد است، فرصتی درخشان برای تمرین گرامر در دنیای واقعی است. سعی کنید با دوستانتان که سطح زبان بالایی دارند، همکارانتان و یا انگلیسی‌زبانانی که در فضای مجازی می‌شناسید، مکالمه کنید.

8- اتفاقات روزمره را به انگلیسی برای خودتان تعریف کنید

خجالت نکشید! جلوی آینه بایستید و فعالیت‌های روزمره‌ای که داشته‌اید را به زبان انگلیسی تعریف کنید. مثلاً می‌توانید درباره‌ی اتفاقی که در محل کار افتاد یا گربه‌ای که در پیاده‌رو دیده‌اید و یا حتی ناهار امروزتان صحبت کنید. این کار بامزه به شما کمک می‌کند تا به‌خاطر پیداکردن بهترین جمله برای رساندن منظورتان، بی‌وقفه تلاش کنید و در بلندمدت تسلط بی‌نظیری روی قواعد زبان انگلیسی پیدا کنید.

9- یک دفترچه آموزش اختصاصی برای خودتان بسازید

یک دفتر یا دفترچه بردارید و هر کدام از قواعد جدیدی را که به‌نظرتان کلیدی و مفید است یادداشت کنید. می‌توانید روی موارد زیر تمرکز کنید و دفترچه اختصاصی‌تان را تکمیل کنید:
– اشتباهات گرامری که در حین صحبت یا نوشتن تکرار می‌کنید.
– قاعده‌ی جدیدی که به‌نظرتان قابل‌استفاده و کاربردی است.
– اصطلاحات گرامری جذاب که ساختار جمله‌بندی خاصی دارد.
– ترفندهایی که مخصوص خودتان است و با کد یا نشانه‌ی خاصی در ذهنتان ثبت کرده‌اید.

10- به انگلیسی سرچ کنید

سعی کنید تا جایی که می‌توانید به‌جای تایپ‌کردن به زبان فارسی،‌ انگلیسی سرچ کنید. اگر این شیوه‌ی جستجوکردن را به عادت همیشگی‌تان تبدیل کنید، دریچه‌های جدیدی از منابع متون رسمی و غیررسمی به روی شما باز می‌شود! فرقی نمی‌کند که به دنبال خرید یک لپ‌تاپ جدید هستید یا می‌خواهید از خواص لوبیا بیشتر بدانید، همه را به انگلیسی سرچ کنید.

11- بیشتر بنویسید

کسی کاغذ شما را نگاه نمی‌کند؛ بدون‌دغدغه و راحت، بنویسید! خودتان را مجبور به نوشتن کنید تا ناخودآگاه برای ساختن جملات درست و واضح، به‌سراغ یادگرفتن قواعد آن بروید.

12- با اشتباهات رایج آشنا باشید

با شناسایی و درک اشتباهات رایج در یادگیری گرامر، می‌توانید از تکرار آن‌ها جلوگیری کنید. بعضی از پرتکرارترین اشتباهات در دستور زبان انگلیسی را در ادامه می‌بینید:
– استفاده‌ی نادرست از زمان‌ها
– ترتیب استفاده از کلمات
– اشتباه در حروف اضافه
– عدم تطابق فاعل و مفعول
– خطا در به‌کاربردن ضمایر

13- از دیگران بازخورد بگیرید

اگر از اطرافیانتان بخواهید که درباره‌ی عملکرد شما در گرامر نظر بدهند، سریع‌تر و دقیق‌تر به نقاط ضعفتان پی می‌برید. خصوصاً اگر این بازخوردها را از انگلیسی‌زبان‌های حرفه‌ای دریافت کنید، متوجه نکات دقیق‌تری می‌شوید و سرعت پیشرفتتان دوبرابر می‌شود.

14- از اپلیکیشن‌ها استفاده کنید

طراحان و سازندگان نرم‌افزارهای آموزش زبان انگلیسی، منبعی هوشمند و سریع را در اختیارتان قرار داده‌اند تا در زمان‌های خالی مثل ترافیک و ساعت‌های خالی بین روز، به‌سراغ گوشی همراهتان بروید و حداقل یک نکته گرامری را تیک بزنید.

15- بازی‌های آموزشی را امتحان کنید

بازی‌های اینترنتی و نرم‌افزارهای موبایلی برای زبان‌آموزهای کودک یا نوجوان بهترین مکمل آموزشی است. چنین برنامه‌هایی معمولاً با تکنیک‌های هیجان‌انگیز و بامزه به کاربرانشان کمک می‌کنند تا به‌کمک بازی، از پسِ تست‌ها و آزمون‌ها بربیایند.

16- سریع تسلیم نشوید

بیشتر صبوری کنید و هرجایی که ناامید شدید از استراتژی‌های آسان‌تر و خلاقانه‌تری مانند تماشای فیلم به زبان اصلی و مکالمه انگلیسی با دوستانتان کمک بگیرید. نفسی تازه کنید و دوباره به میدان برگردید!

17- همه‌چیز را چندبار مرور کنید

یک‌بار کافی نیست. ساده‌ترین مطالب گرامری هم نیاز به مرور دوباره دارند. چند روز یکبار سری به دفترتان بزنید و نکاتی که نوشته‌اید را مجدد مرور کنید، همچنین برنامه‌ ریزی روزانه برای یادگیری زبان انگلیسی به شما کمک می‌کند تا به طور منظم و مؤثر پیشرفت کنید و مهارت‌های زبانی خود را بهبود بخشید.

 

تقویت گرامر زبان انگلیسی

منابع مفید برای تقویت گرامر

بعد از آشنایی با ۱۷ استراتژی کاربردی در تقویت گرامر زبان انگلیسی، نوبت معرفی منابع مفید برای طی‌‌کردن تخصصی این مسیر است:

کتاب‌های آموزشی

برای اینکه یک مکمل حرفه‌ای برای یادگیری گرامر از صفر تا صد داشته باشید، یکی از این سه منبع را انتخاب کنید:
– مجموعه کتاب‌های تمرین گرامر آکسفورد
– کتاب Grammar in use
– کتاب گرامر لانگمن

ویدئوهای آموزشی

یک راه سرگرم‌کننده و آسان برای تقویت گرامر زبان انگلیسی، مشاهده‌ی ویدئوهای آموزشی مانند مجموعه ویدئوهای آموزش گرامر The Legend of 900 است. این دوره آموزشی سرفصل‌های مهمی مانند ساختار جمله، انواع افعال انگلیسی، زمان‌های مختلف، صفات و قیدها، حروف اضافه و… را در قالب این تکنیک‌های آموزشی ارائه می‌کند:
– دیالوگ در فضای واقعی
– تمرین با اساتید مطرح
– یادگیری همراه با فیلم‌های مشهور دنیا
– مرور مداوم درس‌های گذشته

وب‌سایت‌ها

وب‌سایت‌های رایگان و پولی برای بهترکردن مهارت دستور زبان، طراحی شده‌اند. سایت‌های Grammarly و englishclube نمونه‌های پرطرفدار از وب‌سایت‌های آموزش و تمرین گرامر هستند.

جمع‌بندی

تقویت گرامر زبان انگلیسی از آن دسته کارهایی نیست که یک‌شبه نتیجه بدهد. با صبر و پشتکار، از استراتژی‌های موجود در این مطلب استفاده کنید و به کمک منابع حرفه‌ای مانند کتاب‌های آموزشی، ویدئوهای تخصصی و وب‌سایت‌ها گرامر خود را به بالاترین حدی که همیشه آرزویش را داشتید، برسانید!

درخواست مشاوره رایگان

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.