۱۰ اشتباه رایج گرامری

۱۰ اشتباه رایج گرامری که همه ما مرتکب می‌شویم و باید از آنها دوری کنیم!

فهرست مطالب

خطاهای کوچک در گرامر زبان انگلیسی، ممکن است مشکلی در معنای اصلی جملات، ایجاد نکند و بالاخره مفهوم کلی آن را به مخاطبتان برساند؛ اما باعث می‌شود که تسلط شما بر زبان انگلیسی زیر سوال برود! در یک کلام؛ اشتباهات گرامری، سواد و دانش زبان انگلیسی زبان‌آموزان را نشانه گرفته است و می‌تواند آن‌ها را تا همیشه در یک چرخه معیوب یادگیری گرفتار کند! در ادامه این مطلب، اشتباهات رایج گرامری و تکنیک‌های جلوگیری از آن را تمام‌وکمال به شما توضیح خواهیم داد تا از این دور باطل نجات پیدا کنید.

اشتباهات رایج گرامری چیست؟

اشتباهات رایج گرامری همان خطاهای کوچکی هستند که به‌خاطر عدم تسلط بر ریزه‌کاری‌های دستور زبان، در ساختار جمله‌بندی‌‌های انگلیسی وارد می‌کنید. این خطاها باعث می‌شوند که درک مخاطبتان از جملات شما کم شود و یا پیامتان وضوح و شفافیت کمتری داشته باشد. چنین لغزش‌هایی چه در گفتار و چه در نوشتار، می‌تواند نشانه‌ای از پایین‌بودن سطح سواد گرامری شما باشد و به ضررتان تمام شود.
مثلاً ممکن است در مصاحبه‌های شغلی، مکالمات روزمره و نوشتن ایمیل‌هایتان، با جابه‌جا نوشتن یک قید یا فعل، دسته‌گل به آب بدهید و جمله‌بندی‌تان را خراب کنید! اما هیچ نگران نباشید. در ادامه مطلب از ۱۰ اشتباه پرتکرار گرامری در بین زبان‌آموزها سردرمی‌آورید تا از شر این غلط‌های دائمی و کلافه‌کننده، خلاص شوید درواقع پذیرفتن اشتباه می‌تواند راز یادگیری زبان باشد چراکه اشتباهات جزئی از فرآیند یادگیری هستند.

لیست رایج ترین اشتباهات گرامری

اگر واقع‌بین باشید حتماً می‌دانید که مسیر موفقیت در زبان‌آموزی از اصلاح همین اشتباهات کوچک می‌گذرد. برای اینکه بتوانید این خطاهای مشکل‌ساز را رفع کنید، باید قبل از هر چیز با تک‌تک آن‌ها روبه‌رو شوید. پس در این مرحله، با فهرست رایج‌ترین اشتباهات گرامری که پیشرفت یادگیری شما را کُند کرده است، آشنا می‌شوید:

اشتباهات رایج در زمان‌ها

استفاده‌ی نادرست از زمان‌ها در زبان انگلیسی یکی از رایج‌ترین خطاهایی است که در گرامر اتفاق می‌افتد. این بی‌دقتی باعث سوءتفاهم و ابهام در درک جملات می‌شود. فرض کنید که دارید ماجرای سفرتان به اصفهان را برای دوستتان تعریف می‌کنید. اگر در بیان زمان آن اشتباه کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟ مثلاً اگر به‌جای گذشته، از زمان حال ساده استفاده کنید. به این چند مثال نگاهی بیندازید تا به درک درست‌تری از این اشتباه گرامری برسید:

  •  استفاده نادرست از حال ساده به‌جای زمان گذشته:
    نادرست: I go to Isfahan yesterday
    درست: I went to Isfahan yesterday
    من دیروز به اصفهان رفتم.

 

  • استفاده نادرست از حال استمراری به جای آینده:
    نادرست: I am going to the store tomorrow
    درست: I will go to the store tomorrow
    من فردا به فروشگاه می‌روم.

 

لیست رایج ترین اشتباهات گرامری

اشتباهات در کاربرد افعال to be و to have

این دو نوع فعل معنای متفاوتی دارند. پس طبیعی است که نتوانند به جای هم به کار برده شوند. افعال to be به معنی «هست» استفاده می‌شوند و افعال to have معنای «داشتن» می‌دهند. جالب است بدانید که بسیاری از افراد در مکالمات و نوشته‌های خود، این دو نوع فعل را اشتباه استفاده می‌کنند.

نادرست: I am have a cat
درست: I have a cat
من یک گربه دارم.

نادرست: I am see your point
درست: I see your point
من متوجه نکته‌ات شدم.

اشتباهات در جملات شرطی

در زبان انگلیسی، برای بیان رابطه‌ی منطقی بین دو جمله، از جملات شرطی استفاده می‌کنند. این جملات دو بخش دارند که بخش اول، یک شرط را در نظر می‌گیرد و بخش دوم، نتیجه‌ی آن را شرح می‌دهد. شرطی‌ها به چهار دسته نوع صفر، اول، دوم و سوم تقسیم‌بندی می‌شوند و ساختار مشخصی دارند؛ ولی یکی از اشتباهات رایج گرامری این است که زبان‌آموزها جملات شرطی را با قاعده‌های غلط، می‌سازند. به مثال‌ زیر توجه کنید:

نادرست: If I would have money, I would buy a car
درست: If I had money, I would buy a car
اگر پول داشتم، یک ماشین می‌خریدم.

اشتباهات در کاربرد حروف اضافه

ممکن است تعجب کنید اگر بدانید استفاده از حروف اضافه در جایگاه غلط، چطور جمله‌بندی شما را بی‌معنی می‌کند! یک اشتباه پرتکرار گرامری در انگلیسی این است که از حروف اضافه‌ in, to, on, with, by, for و… جا به ‌جا استفاده و حرف‌هایتان را به جملاتی عجیب، نامفهوم یا حتی مسخره تبدیل کنید!

نادرست: I speak in English
درست: I speak English
من انگلیسی حرف می‌زنم.

نادرست: She is waiting to the bus
درست: She is waiting for the bus
او منتظر اتوبوس است.

اشتباهات در استفاده از قید و صفت

همه می‌دانیم قید کلمه‌ای است که چگونگی، زمان، مکان، میزان و گاهی چرایی انجام یک فعل را توضیح می‌دهد؛ اما صفت در حقیقت ویژگی‌ها یا کیفیت اسم و ضمیر را برای مخاطب بیان می‌کند. خب! تا اینجای کار مشکلی وجود ندارد و هر کدام از این اصطلاحات، کاربرد متفاوتی دارند؛ اما مشکل اینجاست که تعدادی از افراد، قید را به‌جای صفت و صفت را به‌جای قید به کار می‌برند و ساختار جمله را به‌هم می‌ریزند:

  • استفاده از صفت به‌جای قید
    نادرست: He speak slow
    درست: He speak slowly
    او به‌آرامی صحبت می‌کند.
  • استفاده از قید به‌جای صفت
    نادرست: The car is fastly

    درست: The car is fast
    ماشین، سریع است!

اشتباهات در به‌کاربردن ضمیرها

ضمیرها یکی از ساده‌ترین مفاهیمی هستند که در همان اولین قدم‌های یادگیری دستور زبان، با آن‌ها آشنا می‌شوید. این کلمات کوچک، به‌جای اسم‌ها یا گروه‌های اسمی به‌کار می‌روند تا از تکرار آن‌ها جلوگیری کنند. اشتباه در به‌کاربردن ضیرها، می‌تواند دانش گرامر شما را به‌شدت زیر سوال ببرد. مثلاً اگر فاعل و مفعول جمله با هم مطابقت نداشته باشند یا از ضمیر اشاره به‌جای مِلکی استفاده کنید، اوضاع جمله‌بندی‌تان حسابی به هم می‌ریزد:

نادرست: The students put his books on the desk
درست: The students put their books on the desk
دانش‌آموزان کتاب‌هایشان را روی میز گذاشتند.

اشتباهات در استفاده از فعل‌های کمکی

فعل‌های کمکی در زبان انگلیسی شامل be, do, have, may, must, can می‌شود. این افعال قبل از فعل اصلی جمله می‌آ‌یند و معنای آن را عوض می‌کنند. فکرش را بکنید اگر فعل‌های کمکی اشتباهی استفاده شوند، چه بلایی سر معنی جملاتتان می‌آید:

نادرست:  He have study English every day
درست: He can study English every day
او می‌تواند هر روز انگلیسی بخواند.

استفاده غلط از علایم نگارشی

فرقی نمی‌‌کند که مشغول یادگیری چه زبانی هستید؛ به هر حال استفاده از علایم نگارشی به شما کمک می‌کند تا منظورتان را درست‌تر برسانید و جلوی سوءتفاهم و بدخوانی جملات را بگیرید. یکی از اشتباهات عجیب در گرامر انگلیسی استفاده غلط از این علایم است. نقطه، ویرگول یا کاما، نقطه ویرگول، علامت تعجب، علامت سوال، خط فاصله و… همه و همه باید در جای درست خود قرار بگیرند تا آن معنایی که شما می‌خواهید را به چشم و گوش مخاطبتان برسانند.

نادرست: I bought: apple, orang, and banana
درست: I bought apple, orange and banana
من سیب، پرتقال و موز خریدم.

اشتباه در استفاده از اصطلاحات

اصطلاحات همان عبارت‌هایی هستند که معنای متفاوتی نسبت به ظاهرشان دارند. ان عبارت‌ها به شکل خاصی ادا می‌شوند و نباید هنگام جمله‌بندی، آن‌ها را به میل خودتان تغییر بدهید. معنای کنایه‌ای این اصطلاح‌ها را به خاطر بسپارید و با توجه به موقعیتی که در آن هستید آن‌ها را به‌کار ببرید. به مثال‌های زیر دقت کنید:

نادرست: Sarah was on the moon when she received the news
درست: Sarah was over the moon when she received the news
اصطلاح over the moon به‌معنی خوشحالی زیاد در جملات به‌کار می‌رود؛ اما با حرف اضافه on معنای این اصطلاح دچار مشکل می‌شود.

نادرست: our boss has big pockets
درست: our boss has deep pockets
معنی big pockets have یعنی ثروتمند بودن که در جمله‌ی اول به ‌اشتباه با کلمه‌ی big نوشته شده است.

استفاده بهتر از مترادف‌ و متضاد

از دیدن این مورد در بین اشتباهات رایج گرامری تعجب نکنید! منظور این است که با یادگیری کلمات مترادف و متضاد درست، می‌توانید جملات دقیق‌تر، جذاب‌تر و واقعی‌تری بسازید. جملاتی که نشان‌دهنده تسلط شما بر گرامر و واژگان انگلیسی باشد:

درست: The view was beautifull
درست‌تر: The view was breathtaking
منظره زیبا (نفس‌گیر) بود.

درست: She is bad
درست‌تر: She is awful
او بد (افتضاح) است.

راه‌های جلوگیری از اشتباهات گرامری

راه‌های جلوگیری از اشتباهات گرامری

یادگرفتن زبان دوم، یک فرایند چالش‌برانگیز و زمان‌بر است. قبل از هر چیز این را بدانید که در نبرد با اشتباهات گرامری تنها نیستید و عده‌ی زیادی با این ۱۰ خطای رایج، کلنجار می‌روند؛ اما با این حال، روش‌ها و تکنیک‌هایی برای کم‌کردن این اشتباهات و بهبود مهارت‌های دستور زبان وجود دارد:

استفاده از اپلیکیشن‌های آموزش گرامر

نرم‌افزارهایی مانند Grammarly یا English tracker در کنار اپلیکیشن‌های ایرانی مانند سوپراپ سفیرمال می‌تواند سرعت و دقت یادگیری شما بالا ببرد تا در موقعیت‌های مختلف مثل ترافیک، مهمانی، تایم قبل از خواب و… به‌سراغ تمرین‌های سریع و خلاقانه این اپ‌ها بروید، همچنین در مقاله‌ای به معرفی بهترین اپلیکیشن آموزش گرامر زبان انگلیسی پرداخته‌ایم برای کسب اطلاعات بیشتر به مقالات ما مراجعه کنید.

مطالعه متون انگلیسی

صادقانه بگوییم: هیچ‌چیزی به اندازه تکرار مطالعه کتاب، مقالات و سایر متون، چشم شما را به جمله‌بندی‌های صحیح انگلیسی عادت نمی‌دهد. از این تکنیک ساده غافل نشوید!

تماشای ویدئوهای آموزش گرامر

به کمک ویدئوهای آموزشی می‌توانید سریع‌تر به آموزش گرامر انگلیسی جدید مسلط شوید. ویدئوهای The Legend of 900 هم در یادگیری گرامر و هم دانش واژگانی، از نقطه صفر آموزش‌های لازم را در اختیارتان قرار می‌دهد. این مجموعه ویدئو متناسب با سطح دانش گرامری شما ارائه می‌شود و مزایای متنوعی دارد:

  • آموزش قدم‌به‌قدم؛
  • تمرین‌های تعاملی؛
  • تدریس توسط اساتید متخصص و خوش‌سابقه؛
  • سرفصل‌های کامل شامل ساختار جمله، انواع افعال انگلیسی، زمان‌ها، قید و صفت، حروف اضافه و…؛
  • یادگیری همراه با تکنیک‌های خلاقانه مانند دیالوگ در فضای واقعی و آموزش از طریق فیلم‌های سینمایی.

دوره‌ها و کلاس‌های آموزش گرامر

علاوه بر روش‌های نوین قبلی، روش کلاسیک دوره‌ها و کلاس‌های آموزش گرامر همیشه به‌عنوان یک گزینه‌ی اساسی، روی میز است. یادگیری از استادان مجرب به‌صورت حضوری، ساختار آموزشی منظم و فرصت تعامل مستقیم با زبان‌آموزان دیگر در این کلاس‌ها از جمله ویژگی‌های مثبت آن به حساب می‌آید.

جمع‌بندی

اشتباهات رایج گرامری، نباید شما را به وحشت بیندازد و امیدتان را ناامید کند! کافی است با بررسی ۱۰ خطای پرتکرار در این مطلب، به چک‌لیستی از برجسته‌ترین اشتباهاتتان آگاه شوید و با توجه به روش‌های جلوگیری از این اشتباهات، ورق را به نفع خود برگردانید. به کمک این مقاله می‌توانید انقلابی در دانش گرامری خود ایجاد کنید و تا همیشه از شر خطاهای پرتکرارتان خلاص شوید.


درخواست مشاوره رایگان

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram

۱ دیدگاه دربارهٔ «۱۰ اشتباه رایج گرامری که همه ما مرتکب می‌شویم و باید از آنها دوری کنیم!»

  1. یکی از جاهای که موقع امتحان زبان ازش نمره کمی می‌گرفتم گرامر بود، کم‌کم با مطالعه منابع درست گرامری و همچنین رفع اشتباهات توانستم نمره خوبی تو گرامر بگیریم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.