فواید یادگیری زبان انگلیسی در کودکی

فواید یادگیری زبان انگلیسی از سنین پایین – کلیدی برای تقویت هوش و مهارت‌های آینده

فهرست مطالب

حتماً شما هم کودکان زیادی را می‌بینید که از سنین پایین شروع به یادگیری زبان انگلیسی می‌کنند و شاید فکر کنید که آموزش زبان دوم زمان طلایی‌ای دارد و اگر آن زمان از دست برود، یادگیری سخت می‌شود! البته که این نظر بی‌راه نیست و شاید به همین دلیل است که ما تصمیم گرفته‌ایم تا در این مطلب، شما را با فواید یادگیری زبان انگلیسی در کودکی آشنا کنیم. احتمالاً بعد از خواندن این مقاله و آگاه‌شدن از فواید یادگیری زبان، فرزند کوچک و یا خواهر و برادرتان را به کلاس زبان می‌برید و ثبت‌نام می‌کنید!

مزایای بی‌شمار یادگیری زبان انگلیسی از سنین کودکی

اهمیت یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان چنان زیاد است که این روزها به یکی از دغدغه‌های والدین تبدیل شده. کودکانی که شروع به یادگیری زبان انگلیسی می‌کنند از مزایای بی‌شماری مانند تأثیرات ذهنی، ارتباطی و زبانی بهره‌مند می‌شوند. تأثیرات شگفت‌انگیزی که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست!

  • رشد مغز با شروع یادگیری زبان دوم

پژوهش‌های مختلف نشان داده‌اند افرادی که سه ماه پشت سر هم به خواندن زبان بپردازند، رشد مغزی فوق‌العاده‌ای را تجربه می‌کنند. وقتی کودکان شروع به یادگیری زبان می‌کنند، پس از مدت کوتاهی مغزی فعال پیدا خواهند کرد و این رشد مغزی در دیگر جوانب زندگی آن‌ها نیز تأثیر می‌گذارد.

کودکی که شروع به یادگیری زبان دوم می‌کند، به بهترین نحو از پس تمرین‌های حافظه برمی‌آید و به دلیل رشد مغزی در دیگر مهارت‌ها هم پیشرفت خوبی خواهد کرد. به بیان دیگر، زبان انگلیسی می‌تواند سرچشمه‌ی یادگیری‌های دیگر و افزایش مهارت‌های بیشتر برای کودک باشد.

  • بهبود مهارت‌های شنیداری

هرچه رشد و انعطاف مغز بیشتر باشد، مهارت‌های شنیداری، هوش کلامی و غیرکلامی هم پیشرفت بیشتری می‌کنند. اگر دقت کنید، کودکانی که از سنین کم در مسیر یادگیری زبان انگلیسی قدم می‌گذارند، در تشخیص زبان‌ها و صداهای مختلف بسیار عالی عمل می‌کنند. این مسئله به دلیل تقویت ذهن‌ آن‌هاست و با علاقه‌مند کردن کودکان به زبان انگلیسی می‌توان این پیشرفت‌ها را حتی بیشتر کرد.

شنیدن یکی از چهار مهارت اصلی زبانی‌ست؛ پس تمرین بیشتر، رشد مغز و درنتیجه تقویت مهارت شنیداری را هم در پی دارد.

  • افزایش تمرکز و خلاقیت

یکی از فواید یادگیری زبان انگلیسی در کودکی کنترل بهتر ذهن است. این کنترل کردن، مهارت حل مسائل را به همراه می‌آورد. خلاقیت کودکان زبان‌آموز در حل مسئله و تمرکز بیشتر، آن‌ها را منطقی‌تر از سایرین جلوه می‌دهد.

اگر کودک دو زبانه‌ای در اطراف خود دارید، بر عملکرد او هنگام چالش‌ها دقت کنید! شاید حتی در حل مسائل، نسبت به شما خلاقیت بیشتری داشته باشد!

اهمیت یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان

  • قدرت تصمیم‌گیری

اهمیت یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان در موارد بالا خلاصه نمی‌شود. فرزند دو زبانه‌ی شما با یادگیری زبان دوم، احساس بهتری نسبت به خود پیدا می‌کند و درنتیجه اعتمادبنفس بالاتری پیدا خواهد کرد. مسئله‌ی مهمی که هیچ والدی نباید از آن غافل شود!

اعتماد بنفس بالاتر هنگامی که با یک ذهن تقویت شده همراه می‌شود، قدرت تصمیم‌گیری بهتر و سریع‌تر را به دنبال دارد.

در حقیقت اگر دوست دارید فرزندی داشته باشید که در اجتماع با اعتمادبنفس تصمیم‌های قطعی بگیرد، یادگیری زبان، روشی کمک‌کننده است.

  • یادگیری آسان‌تر

احتمالاً برایتان پیش آمده است که متوجه مطلبی نشده باشید اما رویتان نشده باشد که از شخص مقابل بخواهید توضیح بیشتری بدهد. فوایدی که تا به اینجای مطلب گفتیم، تأثیرات زبان بر مغز و ذهن است. فواید یادگیری زبان انگلیسی در کودکی محدود به این موضوع نیست. کودکان برخلاف بزرگسالان از شکست نمی‌ترسند. آن‌ها پذیرش شکست را دارند و از یادگرفتن هم خجالت نمی‌کشند. این موضوع روانی، یادگیری را برای آن‌ها آسان‌تر می‌کند. اگر به دنبال سریع‌ترین راه یادگیری زبان انگلیسی برای فرزندانتان هستید، بهتر است قبل از اینکه به سختی‌های زندگی بزرگسالی برسند، یادگیری زبان دوم را برای آن‌ها شروع کنید!

  • انعطاف‌پذیری بیشتر

هرچه سن بالاتر می‌رود، مسئولیت‌ها هم بیشتر می‌شوند. دغدغه و مسائل بزرگسالی و زندگی اجتماعی انقدر زیاد است که گاهی شما را از یادگیری هر مهارت جدیدی بازمی‌دارد. کودکان مسئولیت کمتری دارند و به همین واسطه هم انعطاف‌پذیرترند. دنیای ساده‌ی کودکی خالی از گرفتاری‌های اجتماع است. دنیایی که سبب می‌شود تا تطبیق با شرایط گوناگون در آن آسان باشد. درنتیجه، یادگیری زبان هم راحت‌تر خواهد شد.

  • تفکر خلاقانه

زبان‌شناسان معتقدند که زبان فارغ از آنچه ما می‌پنداریم، دنیایی بسیار گسترده است که از تفکرها منشاء می‌گیرد. یادگیری یک زبان دیگر بجز زبان مادری، دریچه‌ای به‌سوی دنیایی جدید، فرهنگی جدید و طرز تفکری متفاوت است. از همین رو، این تنوع منجر به خلاقیت در تفکر کودکان می‌شود. کودکان دوزبانه با نگاهی متفاوت به دنیا می‌نگرند.

  • تقویت حس همدلی

گفتیم که یکی از فواید یادگیری زبان انگلیسی در کودکی آشنایی با فرهنگ‌های مختلف است. کودکی که فرهنگ‌ و طرز تفکر متفاوتی را یاد می‌گیرد، همدلی بیشتری پیدا می‌کند. با اشتباهات بهتر کنار می‌آید و در یک کلام، روابط اجتماعی او نیز تقویت می‌شود.

  • زمان بیشتر برای یادگیری

وقتی کودک بودید زمانتان آزادتر بود یا الان؟ بی‌شک الان! همانطور که گفتیم، ورود به دنیای بزرگسالی، ورود به هزاران دغدغه و مشغله‌ی مختلف است. شاید دیگر فرصت یادگیری نداشته باشید.

کودکان وقت بیشتری دارند تا مطالب گوناگون را یادبگیرند، تمرین کنند و سرفرصت مهارت خود را گسترش دهند. اگر فرزندتان از زمان کودکی یادگیری را شروع کند، احتمالاً تا به بزرگسالی برسد به تسلط کامل بر زبان هم رسیده‌است.

علاوه‌بر تمام آنچه درباره‌ی فواید یادگیری زبان انگلیسی در کودکی گفتیم، آموزش این زبان به نوعی آینده‌نگری‌ست؛ زیرا انسان مدرن برای رفع بسیاری از نیازهای خود به انگلیسی نیاز خواهد داشت. آینده‌ی شغلی، آینده‌ی تحصیلی، تفریحات و… نسل‌های بعد تا حد زیادی در گرو سطح زبانی آن‌هاست.

 

مزایای بی‌شمار یادگیری زبان انگلیسی از سنین کودکی

چگونه آموزش زبان انگلیسی می‌تواند مهارت‌های ارتباطی کودکان را بهبود بخشد؟

کودکان در سنین بسیار پایین به‌خصوص پیش از دبستان در بهترین مراحل زندگی از نظر رشد ذهن و مغز هستند. مغز آن‌ها آماده‌ی یادگیری هر مهارت جدیدی است. آن‌ها مشتاقند تا هر موضوع جدیدی را یاد بگیرند. کنجکاوی شدید در کودکی فرصتی را ایجاد می‌کند که والدین به بهترین نحو آینده‌ی فرزندشان را بسازند. از همین روست که توصیه می‌شود کودکان پیش از شروع مدرسه، یادگیری زبان انگلیسی از صفر را آغاز کنند تا با ذهنی آماده‌تر و پذیرش بیشتری، این مهارت حیاتی را فرا بگیرند.

کودکان در سنین کم، آهسته آهسته نیاز به اجتماعی شدن را حس می‌کنند و درنتیجه علاقه‌ی زیادی به پیداکردن دوست و هم‌بازی دارند. همانطور که اشاره کردیم یکی از فواید یادگیری زبان انگلیسی در کودکی افزایش همدلی‌ست. در حقیقت، یادگیری زبان انگلیسی کودکان را به برطرف کردن نیاز اجتماعی شدن سوق می‌دهد. شرکت‌کردن در کلاس زبان، فرصتی برای قرارگرفتن در گروه هم‌سالان است. فرصتی که هم بازی و سرگرمی را به همراه دارد و هم به یک نیاز اساسی پاسخ می‌دهد.

موانع روانی کمتر در کودکی، منجر می‌شود که آن‌ها پرحرف، فعال و بازیگوش باشند. این پرحرفی‌ها و فعالیت‌ها هم باید در محیط درستی قرار گیرند. کلاس زبان همان محیطی‌ست که نیاز به برقراری ارتباط را برطرف می‌کند.

اگر از زاویه‌ی دیگری نیز به آموزش زبان کودکان نگاه کنیم، یادگیری در کودکی آسان‌تر، سریع‌تر و ماندگارتر است. همین موضوع سبب می‌شود تا فرد در مهارت‌های زبانی‌ای که منجر به ارتباط می‌شود هم بهتر عمل کند.

جمع‌بندی

فواید یادگیری زبان انگلیسی در کودکی انقدر گسترده است که بی‌شک هر پدر و مادری با دانستن آن‌ها ترغیب می‌شود که کودک خود را در کلاس زبان ثبت‌نام کند. فواید متعدد در زمینه‌های مختلف مانند رشد مغز، بهبود ارتباطات و… . اگر به دنبال این هستید که کودکی خلاق، مستقل و بااعتمادبنفس داشته باشید که مهارتی را هم بلد است، یادگیری زبان انگلیسی انتخاب خوبی‌ست. این مهارت تا حد زیادی آینده‌ی تحصیلی و شغلی او را هم تضمین می‌کند.

درخواست مشاوره رایگان

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.